Met een commerciële bril in de IT

Met een commerciële bril in de IT

Mijn loopbaan ben ik begonnen in commerciële teams, in de opkomende en snel groeiende e-commerce wereld. Mijn nieuwsgierigheid naar de technologie achter de webshops, bracht mij verder in de wereld van IT. Nu, na jaren van ervaring, sta ik op het snijvlak van deze twee disciplines. Hieronder lees je hoe het helpt om met een commerciële bril in IT teams te werken.

De voordelen

Brugfunctie

Met een commerciële achtergrond werk ik als verbindende schakel tussen IT en de Business. Zowel de commerciële als de technische terminologie is voor mij bekend waardoor ik de wensen van gebruikers gemakkelijk kan vertalen naar de techniek. Daarnaast helpt het om in verschillende onderdelen van een organisatie gewerkt te hebben om zo snel te kunnen schakelen met diverse groepen stakeholders.  

Dit werkt ook omgekeerd. Door aan een gebruiker rustig uit te leggen wat voor impact een wens heeft op het IT landschap zorg je voor begrip bij een gebruiker en wordt duidelijk waardoor sommige IT ontwikkelingen niet in een dag of een weekje opgelost zijn.

Van technische oplossingen naar klantgericht denken

Mijn commerciële achtergrond heeft mijn perspectief op projecten gevormd, waarbij klantgerichtheid centraal staat. Voor mij is het essentieel dat de behoeften en wensen van de klant of gebruiker altijd voorop staan. Pas wanneer we een duidelijk antwoord hebben op de vraag “wat wil de klant of gebruiker?”, is het tijd om te starten met een IT-project.

Snelheid in een dynamische wereld

In de dynamische wereld van e-commerce is snelheid en het inspelen op de actualiteit aan de orde van de dag. Binnen IT komt deze snelheid goed van pas. Zeker wanneer nog niet is overgegaan naar Agile werkwijzen, maar projecten stroperig verlopen. Gebruik maken van de Agile werkwijzen helpen vaak wel om snelheid te maken.

Met een commerciële bril in de IT leg je gemakkelijk verbindingen in de organisatie.

Uitdagingen binnen IT Teams

Technische vaardigheden

Een van de eerste dingen die ik aangeef tijdens een eerste gesprek met een nieuwe opdrachtgever, is dat ik geen IT-er ben. Hoewel ik de processen snap, en mijn oren niet beginnen te klapperen bij technische termen, zal je mij geen code zien schrijven of een API-koppeling aan zien sluiten. Wel helpt het om interesse te hebben in systemen en niet bang te zijn om zelf het een en ander te testen op een testomgeving.

Tijd en begrip bij het overbruggen van cultuurverschillen

Hoewel Business en IT vaak als twee verschillende werelden worden beschouwd, valt dit in de praktijk vaak mee wanneer je met elkaar in gesprek gaat. Net als in elke samenwerking zijn aandacht en respect essentieel. Zelfs als mijn verblijf op een plek van korte duur is, neem ik altijd ruim de tijd om de mensen waarmee ik werk te leren kennen. Op deze manier kan ik hun voorkeuren en werkwijzen begrijpen, wat de samenwerking tussen Business en IT ten goede komt en helpt verbeteren.

Spreken we dezelfde taal?

De uitdaging ligt in het vertalen van technische terminologie naar begrijpelijke taal voor gebruikers, en vice versa. Wanneer hier niet genoeg aandacht aan wordt besteed, kunnen teams langs elkaar praten.

Voor mij is het waardevol om een IT-professional de concepten meerdere keren te laten uitleggen totdat ik ze volledig begrijp en ze kan omzetten naar begrijpelijke taal voor de rest van de organisatie. Dit vergt soms wat geduld, maar voorkomt veel misverstanden achteraf.

Met begrip en tijd kom je een heel eind

Voor een vruchtbare samenwerking tussen Business en IT is geduld en begrip nodig. Door met een commerciële bril in de IT te werken helpt het mij om technische teams uit te dagen de klant of gebruiker altijd centraal te zetten. Daarnaast helpt het aan de andere kant begrip te kweken bij de Business voor de complexiteit binnen IT-processen en het feit dat aanpassingen niet altijd snel gerealiseerd kunnen worden doordat ze meerdere systemen in het landschap raken.