Algemene voorwaarden

Artikel 1: Toepasselijkheid van deze voorwaarden 

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere offerte en overeenkomst tussen Marianne Swank Interim & Consultancy, hierna te noemen: “Opdrachtnemer”, en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

1.2 De toepasselijkheid van eventuele inkoop­ of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

1.3 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

1.4 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

1.5 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

1.6 Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

Artikel 2: Totstandkoming van de overeenkomst

2.1 Alle offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld of indien anders wordt overeengekomen, vervalt de offerte altijd na 30 dagen.

2.2 Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

2.3 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

2.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.

2.5 Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan offertes met betrekking tot een eerdere opdracht.

Artikel 3: Contractduur, uitvoering en wijziging overeenkomst

3.1 De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor bepaalde tijd.

3.2 Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.

3.3 Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden na schriftelijke toestemming van Opdrachtgever. 

3.4 Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.

3.5 Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Opdrachtnemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.

3.6 Opdrachtnemer is bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.

3.7 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan door Opdrachtgever aan te wijzen persoon. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft. 

3.8 In geval van liquidatie, uitstelling van betaling, faillissement of beslaglegging waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het de Opdrachtnemer vrij om de overeenkomst met directe ingang op te zeggen, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding. De vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 4: Betaling

4.1 Betaling van de diensten geschiedt op basis van maandelijkse facturering tenzij anders afgesproken. 

4.2 Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze. 

4.3 Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is dan de wettelijke rente verschuldigd. De rente van het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. 

4.4 Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op. 

4.5 Alle in redelijkheid gemaakte (incasso)kosten, die de Opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming door de Opdrachtgever van diens betalingsverplichting, komen ten laste van Opdrachtgever. 

Artikel 5: Aansprakelijkheid

5.1 Opdrachtnemer voert de afgesproken werkzaamheden naar beste weten en zo zorgvuldig mogelijk als van haar mag worden verwacht uit. 

5.2 Opdrachtnemer neemt met de overeenkomst een inspanningsverplichting op zich en geeft derhalve geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht. 

5.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige informatie.

5.4 Opdrachtnemer is aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit aantoonbare wanprestatie of onrechtmatige daden tot maximaal het aan Opdrachtgever gefactureerde bedrag.     

5.5 Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor indirecte schade. 

5.6 Opdrachtnemer is aansprakelijk voor de in verband met de onderhavige overeenkomst op haar rustende verplichtingen ter zake van loonbelasting en premies uit hoofde van de belasting- en sociale verzekeringswetgeving. Ingeval van naheffing kan alleen de verschuldigde loonbelasting en premies volksverzekering op de Opdrachtnemer worden verhaald, tenzij de naheffing (tevens) aan Opdrachtgever is te wijten.

Artikel 6 Verzekeringen  

6.1 Opdrachtnemer verklaard in bezit te zijn van een adequate beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een dekking tot 250.000 euro per gebeurtenis en 500.000 euro per verzekeringsjaar. Opdrachtnemer garandeert dat dekking tijdens de Opdracht gewaarborgd is.

Artikel 7: Gegevensbescherming & geheimhouding

7.1 Opdrachtnemer zal uitsluitend persoonsdata van Opdrachtgever verwerken die benodigd is voor het nakomen van de overeenkomst. 

7.2 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit logischerwijs voortvloeit uit de aard van de informatie. 

7.3 De Opdrachtnemer zal met de uiterste zorgvuldigheid omgaan met de tot haar gekomen informatie. 

7.4 Opdrachtnemer zal geen informatie delen met derden zonder schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever. 

7.5 Bij voltooiing of beëindiging van de opdracht zal de Opdrachtnemer alle informatie die in het kader van de opdracht aan haar ter beschikking is gesteld beschikbaar stellen aan de Opdrachtgever.

7.6 Opdrachtnemer mag door haar ontwikkeld materiaal gebruiken als referentiemateriaal voor toekomstige opdrachten waarbij uitgezonderd gevoelige bedrijfsgegevens en persoonsgegevens. 

Artikel 8: Overmacht

8.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

8.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

8.3 Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten.