By Marianne Swank 4 april 2024 Business, IT Edit“Met een commerciële bril in de IT”
Best spannend vond ik het in het voorjaar van 2020. Zal ik de sprong wagen? Vind ik een opdracht? En wat als het niet lukt? Genoeg argumenten om vooral niet te starten met een eigen onderneming, maar lekker in vaste dienst te blijven. Maar ook genoeg argumenten om het wél te doen. Flexibiliteit, mijn eigen koers varen, afwisseling, veel bedrijven van binnen zien. Toch maar wat uitwerken dan. Op 28 juli 2020 had ik een afspraak bij de Kamer van Koophandel om mijn onderneming in te schrijven. En na bijna 4 jaar kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik toch die sprong heb gewaagd.
Maar waar moet je aan denken wanneer je start als freelancer? Hoe vind je die eerste opdracht? Ik vertel je meer uit eigen ervaring.
De juiste motivatie voor het starten van je onderneming
Denk vooraf goed na waarom je aan de slag wilt als freelancer. Zo nu en dan zal het namelijk tegenzitten en dan helpt het om terug te denken aan het ‘waarom’ van je nieuwe avontuur.
Mijn motivatie? Ik verveelde mij snel in een vaste rol. Doordat ik mijn eigen onderneming ben gestart heb ik veel diversiteit in opdrachten en bedrijven. Hierdoor behoud ik het plezier in mijn werk. Doordat ik al behoorlijk wat vaste dienstjaren achter de rug had, had ik ook het zelfvertrouwen dat ik voldoende ervaring had en van toegevoegde waarde was voor mijn klanten.
Daarnaast vind ik het op privé-vlak fijn om mijn tijd flexibeler in te delen en genoeg ruimte te hebben voor onze kinderen.
De financiën zijn voor mij nooit een motivatie geweest. Natuurlijk heb ik het e.e.a. vooraf wel financieel doorgerekend. Maar tegenover een, wat het lijkt, hoog uurtarief staat wel:
- Zelf op te bouwen pensioen
- Je belastingen
- Kosten voor je onderneming (denk aan domein, boekhouding, maar ook vakkennis bijhouden)
- Een buffer om de tijd dat je even geen opdracht hebt te dekken.
Maak een plan
Het hoeft geen heel boekwerk te zijn, maar maak voor jezelf een plan om een aandachtsgebied te bepalen. Op die manier kan je focus aanbrengen in je zoekgebied naar een nieuwe opdracht. Het model wat ik hierin fijn vond en nog steeds gebruikt is het Business Canvas. Gewoon op een A4 formaat. Print het uit, vul het in, hang het aan de muur.
Dit voorkomt dat je als een eerste opdracht even duurt opdrachten gaat aannemen die wellicht helemaal niet bij jou of je onderneming passen.
Het Business Canvas dwingt je om na te denken over:
- Wat is je toegevoegde waarde?
- Op welke doelgroep ga je, je richten?
- Welke kanalen zet je in?
- Welke resources heb je nodig?
- Welke kosten ga je maken?
Het model is niet in beton gegoten. Minimaal eens per jaar pak ik het er weer bij om aan te scherpen of aanpassingen te doen.
Start met een solide basis, maar blijf realistisch
Er zijn genoeg theorieën dat je vooral meteen groot moet denken. “Eerst investeren voor je de vruchten plukt!”
Dit is niet wat voor mij het beste werkte. Het enige wat ik nodig had om te starten was een goede laptop, een administratieprogramma, domeinnaam met een simpele website.
Een beetje zelfkennis over je expertise en passie is wel handig
Kijk wel waar je expertise en passie ligt. Ikzelf gebruik E-boekhouden. Een prima programma om een basisboekhouding te voeren, facturen te versturen en de BTW aangifte te doen. Dit lukt mij goed zelf, maar met een fiscalist in huis is het fijn om soms wat vragen te kunnen stellen of een jaarafsluiting te laten controleren. Mocht je hier geen geduld, structuur of kennis in hebben schroom dan niet om een boekhouder in te huren.
Ik vind het leuk om aan mijn website te klussen (zoals ik het zelf noem). Toen ik startte ben ik begonnen met een domeinnaam en een simpele website. In de loop van de jaren heb ik de website verder uitgebreid en probeer ik zo nu en dan wat nieuws. Tegenwoordig is het niet meer heel ingewikkeld om zelf een basiswebsite te bouwen. Daarnaast zijn er voldoende websitebouwers die klant-en-klare website pakketten voor ZZP-ers aanbieden.
En dan die eerste opdracht, waar begin je?
Maak gebruik van je netwerk
Via Linkedin komen genoeg opdrachten of berichten voorbij van mensen die op zoek zijn naar een freelancer. Reageer, connect, stuur een bericht. Daarnaast is het handig om je in te schrijven of accounts aan te maken bij verschillende freelance netwerken. Denk hierbij aan Younited, Freep, 2Interim, Interim netwerk en zo zijn er nog veel meer. Ook wanneer vaste vacatures lang openstaan kan het zinvol zijn contact op te nemen met een organisatie. Verschillende opdrachten die ik heb gedaan waren om de tijd in te vullen totdat een vaste medewerker was gevonden.
Communiceer, en doe dat met regelmaat
Laat vooral aan de wereld weten dat je begonnen bent als freelancer / interimmer. En doe dat niet één keer, maar herhaal de boodschap met regelmaat. Zorg dat je top-of-mind bent bij verschillende bureaus en bij de mensen in je netwerk.
Vergeet hierin ook niet het Business Canvas wat je al het goed is eerder hebt gemaakt. Het helpt je om je boodschap helder te formulieren en je USP’s consequent uit te lichten.
Schiet niet in de stress
Het kan even duren voor je een eerste opdracht te pakken hebt. Zolang je de financiële ruimte hebt, schiet niet in de stress. Wanneer je dit doet ga je uiteindelijk misschien opdrachten aannemen die niet bij je passen. Terwijl het juist helpt om die eerste opdracht met plezier te vervullen zodat je met vertrouwen je toekomst als freelancer tegemoet gaat. Nb. bij mij duurde het 2 maanden en ja, dat voelde als een eeuwigheid 😉
Tenslotte..Veel plezier!
Voor mij was het een groot avontuur om te starten als freelancer. Maar ik ben ontzettend blij dat ik de stap gezet hebt. Mij biedt het veel plezier, inhoudelijke ontwikkeling en flexibiliteit. Zorg dus voor een goede voorbereiding, heb voldoende zelfvertrouwen en heb plezier in het ondernemen!